بررسی عملکرد کلید بای پس (Bypass) در یو پی اس

kalaups
11 مارس, 2024
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کلید بای پس یو پی اس

کاربرد کلید بای پس Bypass یو پی اس چیست؟

نحوه عملکرد کلید بای پس استاتیک (اتوماتیک) یو پی اس به این صورت است که در صورت بروز خطا یا خرابی داخلی در سیستم UPS به صورت خودکار و آنی  بار را به منبع برق اصلی منتقل می کند. در واقع کلید بای پس مدارات یو پی اس را در مواقع اضطرار دور می زند و یکسو کننده، باتری و اینورتر را از مدار خارج می کند و تداوم جریان برق را هنگامی که یو پی اس خطا دارد و یا نیاز به سرویس و تعمیر دارد تضمین می کند. 

عملکرد خودکار کلید بای پس اتوماتیک یو پی اس می تواند بر اثر تحمیل اضافه بار بر یو پی اس نیز رخ می دهد. پس از رفع عیب می توان بوسیله تنظیمات روی پنل دستگاه، بدون وقفه، بار را به یو پی اس منتقل نمود. سوئیچ های بای پس در دستگاه یو پی اس به دو نوع استاتیک یا اتوماتیک و دستی یا maintenance  می توان تقسیم نمود. نوع اتوماتیک در داخل دستگاه قرار دارد و از مدارات الکترونیکی یو پی اس فرمان می گیرد و در برخی یو پی اس ها از طریق منوی دستگاه قابلیت فعال یا غیر فعال شدن را دارد. 

در نوع دستی، کلید بای پس در بیرون دستگاه قرار داشته و در دسترس کاربر قرار دارد و می تواند در پشت یا جلوی یو پی اس تعبیه گردد و با عبارت maintenance bypass switch مشخص می گردد. در برخی دستگاهها این کلید می تواند پشت یک صفحه محافظ برای جلوگیری از دسترسی افراد غیر متخصص قرار داشته باشد. در برخی دیگر از یو پی اس ها با برداشتن این صفحه محافظ، یک کلید فشاری عمل می کند و قبل از هرگونه تغییر حالت کلید بای پس دستی، ابتدا بای پس اتوماتیک دستگاه را فعال می کند تا امنیت بیشتری برای یو پی اس و بارهای خروجی حاصل گردد.

کلیدهای بای پس دستی مخصوص تعمیر و نگهداری خارجی معمولاً مکانیکی هستند و به شکل یک کلید چرخشی یا مجموعه ای از قطع کننده های مدار هستند. یو پی اس های  Line Interactive و Offline معمولاً فاقد کلیدهای بای پس خودکار داخلی و دستی خارجی هستند. در این دستگاهها راه حل جایگزین در صورت لزوم، نصب یک کلید بای پس بیرونی مستقل است که بصورت یک تجهیز جداگانه قابلیت نصب در تابلو برق یا باکس جداگانه ای در کنار یو پی اس دارد و کاربر می تواند در صورت خرابی یا بروز خطا در UPS، بار را به طور دستی با چرخاندن کلید بای پس به حالت برق شهری، به شبکه اصلی منتقل کند.

امروزه تابلوهای مخصوصی بنام تابلو بای پس نیز طراحی شده اند که ترکیبی از بای پس اتوماتیک و دستی را در خود دارند و دقیقا عملکردی مشابه بای پس اتوماتیک و دستی در یو پی اس را  ارائه می دهند و به یو پی اس های با توان پایین تر ( تا 10 کاوا) که معمولا فاقد این قابلیت هستند متصل می شوند. این تابلوها با مجموعه ای از تجهیزات حفاظتی، ترمینال های ورودی و خروجی لازم، صفحه نمایش پارامترهای الکتریکی یا چراغ های سیگنال و … مجهز شده اند.

تابلو بای پس فاراتل
تابلو بای پس یو پی اس
بلوک دیاگرام کلید بای پس یو پی اس

اهمیت وجود کلید بای پس Bypass در یو پی اس UPS

سوئیچ بای پس دستی (EMBS) که عمدتا برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری دستگاه یو پی اس کاربرد دارد به کاربر اجازه می دهد تا بدون بروز اختلال در عملکرد تجهیزات متصل به یو پی اس، عملیات مورد نظر را انجام دهد. برای تعمیر و یا سرویس یو پی اس بدون کلید بای پس دستی، تنها روش ایمن برای بررسی یا رفع عیب (یا سرویس UPS)، خاموش کردن بارهای متصل به یو پی اس خواهد بود.

این به معنای بروز اختلال در کسب و کار شما است، در صورتی که وجود کلید بای پس دستی و اتوماتیک تضمین می کند که هیچ وقفه ای در عملکرد تجهیزات حساس شما ایجاد نمی شود.

باید توجه داشت که هرگونه استفاده از کلید بای پس دستی باید توسط تکنسین ماهر و یا فرد آموزش دیده مطابق با دفترچه یا اتیکت راهنمای موجود روی بدنه دستگاه صورت گیرد و عدم رعایت ایمنی لازم می تواند موجب وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری به یو پی اس یا تجهیزات مصرف کننده گردد.

 

مزایای وجود کلید بای پس Bypass در یو پی اس UPS

  • وجود کلید/تابلو بای پس به سرویسکار اجازه می دهد که یو پی اس را بدون بروز وقفه در عملکرد بارهای مصرف کننده، سرویس، تعمیر و یا تعویض نماید شود.
  • وجود کلید/تابلو بای پس این اجازه را به سرویسکار می دهد تا برای انجام بررسی، عیب یابی و یا اعمال هرگونه تغییرات در مدارات و سیمکشی ساختمان یا تجهیزات متصل به یو پی اس بتواند با ایمنی کامل و بدون احتمال آسیب به یو پی اس، قسمت های حساس آنرا از مدار خارج کند. 
  • امکان انجام هر گونه عملیات روی یو پی اس را در ساعات عادی کاری ممکن می سازد.
  • کلید/تابلو بای پس مانع از خاموش شدن یو پی اس و تجهیزات متصل به آن و بروز خسارت در هنگام وقوع خطاهایی چون خرابی فن یو پی اس، اضافه بار در یو پی اس، گرم شدن دستگاه و … می گردد و صرفا با انجام بای پس اتوماتیک و اعلام هشدار صوتی و بصری به کاربر، او را نسبت به رفع ایراد پیش آمده آگاه می کند.