بررسی آلارم ها و هشدارهای رایج یو پی اس UPS

kalaups
4 آوریل, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

خطاها و هشدارهای رایج یو پی اس چیست ؟

دستگاه های UPS امروزی در اعلام هشدارها هنگام  بروز نقص در عملکرد سیستم بسیار کارآمد هستند. اما برای کاربری که تاکنون با این علائم مواجه نشده است درک این سیگنال ها ممکن است کمی پیچیده باشد. در این مقاله قصد داریم این علائم و هشدارهای یو پی اس را شرح دهیم تا چنانچه درک درستی از این آلارم های یو پی اس ندارید بتوانید مشکل را برطرف کنید. با وجود اینکه طیف گسترده ای از سازندگان دستگاه های یو پی اس وجود دارند اما تقریبا همه این دستگاه ها مجهز به سیستم هشدار مشابهی هستند که از سه چراغ رنگی و یک زنگ صوتی تشکیل شده است.

تقریباً هر دستگاه یو پی اسی از سیستم هشداری متشکل از سه چراغ LED رنگی برای نشان دادن عملکرد یو پی اس شما استفاده می کند . سبز، زرد و قرمز. در هر لحظه یکی از این سه چراغ همیشه روشن خواهد بود. همانطور که خواهید دید، اگر هیچ چراغی روشن نباشد یا هر سه چراغ با هم روشن باشند احتمالا مشکل جدی برای دستگاه بوجود آمده است و نیاز به تعمیر دارد.

اگر چراغ سبز روشن باشدو صدای بوق اخطار نمی شنوید همه چیز خوب است و تجهیزات به درستی محافظت می شوند. برای حفظ این وضعیت سعی کنید یو پی اس و باتری ها را در بهترین وضعیت نگهداری کنید.

اگر چراغ زرد روشن باشد می تواند نشان دهنده این باشد که  یو پی اس روی حالت باتری کار می کند یا در حالت بای پس است و یا حالت غیر عادی دیگری مثل خرابی فن دستگاه اتفاق افتاده است اما دستگاه همچنان در حال کار می باشد. در این حالت بهتر است با یک کارشناس مشورت کنید.

اگر در UPS شما چراغ قرمز روشن شده است احتمالا مشکل جدی است . از جمله ایرادات احتمالی خرابی باتری ها، مشکل در قطعات و ماژول های الکترونیکی یو پی اس، بروز اتصالی یا دو فاز شدن یو پی اس و غیره می باشد. در این مورد حتما با کارشناس خبره تماس بگیرید.

اگر هیچکدام از چراغ ها در یو پی اس شما روشن نیست به این معنی است که یا یو پی اس شما در حالت “STANDBY” قرار دارد و کافیست دکمه “ON” را نگهدارید تا روشن شود و یا اینکه یو پی اس شما ایراد فنی دارد و امکان راه اندازی نداشته و نیاز به تعمیر دارد.

در یو پی اس های جدیدتر و پیشرفته تر وجود ال سی دی های نسبتا بزرگ کار را راحت تر کرده است چرا که تمامی پارامترها، خطاها و آلارم های یو پی اس را می توان از طریق منوی پیشرفته آن بررسی نمود.

 

هشدار حالت باتری در یو پی اس                                                سوئیچ به باتری

هنگامی که یو پی اس به حالت باتری سوئیچ می کنند معمولاً هر 10 تا 30 ثانیه یک یا دو بوق کوتاه می زند و چراغ LED مربوط به باتری آن روشن می شود.

هشدار کاهش ظرفیت باتری در یو پی اس                                   شارژ باتری در حال اتمام

هنگامی که باتری های یو پی اس تخلیه و دشارژ شده باشند UPS معمولاً هر 1 یا 2 ثانیه یک یا دو بار صدای بیپ کوتاه ایجاد می کند و چراغ LED مربوط به باتری به حالت چشمک زن در می آید.

هشدار اضافه بار در یو پی اس                                                       اضافه بار

هنگامی که UPS تشخیص دهد که دستگاه دچار اضافه بار شده است ، یک صدای بوق ممتد را ایجاد می کند و چراغ یا علامت اضافه بار در دستگاه روشن می شود.

                                                  سایر آلارم ها

انواع مختلف یو پی اس ها معمولا هشدارهای دیگری هم به کاربر ارائه می دهند که از جمله آن می توان به شارژ بیش از حد باتری ها، اتصال تعداد باتری کمتر یا بیشتر به UPS، جدا شدن اتصال باتری ها از یو پی اس، بالا رفتن دمای داخلی دستگاه، خرابی فن ها، قطع اتصال ارت یا بالا بودن    امپدانس ارت متصل به دستگاه، وجود ایراد در کابل کشی متصل به یو پی اس مانند ولتاژدار بودن نول، قرار گرفتن یو پی اس در حالت بای پس و… اشاره نمود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.