حفاظت از کنسول های بازی در برابر نوسانات و قطعی برق بوسیله یو پی اس

kalaups
14 آوریل, 2024
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
یو پی اس کنسول بازی

مقدمه

در دنیای امروز بازی های رایانه ای بخشی جدا نشدنی از زندگی روزمره ماست بطوریکه با پیشرفت چشمگیر این تکنولوژی حتی بزرگسالان نیز می توانند اوقات خود را با بازی های مورد علاقه خود که متناسب با سنشان هم می باشد پر کنند. به عبارت دیگر می توان گفت کنسول های بازی و رایانه های مخصوص گیمینگ امروزه در هر خانه ای یافت می شود.

اگر یک گیمر حرفه ای  هستید احتمالا مجموعه‌ کاملی از تجهیزات گیمینگ پیشرفته مانند مانیتورهای با کیفیت و بزرگ صفحه‌کلید مخصوص با نور پس‌زمینه و هدست‌های پیشرفته و … را برای رسیدن به اوج هیجان آماده کرده اید. تصور کنید که در گرماگرم بازی و در حالی که به سختی در حال گذراندن مراحل هستید یا بطور آنلاین با دوستان خود در حال از بین بردن دشمنان هستید ناگهان همه چیز تاریک می شود و تمام زحماتتان بر باد می رود. بعد از دقایقی مجددا برق وصل می شود و متوجه می شوید که کنسول بازی شما دیگر روشن نمی شود. بله متاسفانه دستگاه شما بدلیل نوسانات برق حین قطع برق که بشدت برای دستگاههای حساس مضر است آسیب دیده است.

حال سوال اینجاست که آیا راه حلی برای حفاظت از کنسول های بازی مانند پلی استیشن و ایکس باکس یا رایانه های گیمینگ در برابر نوسانات و قطعی برق و  جلوگیری از بروز اینگونه از مشکلات وجود دارد؟

بله ! اگر از یک سیستم منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) استفاده کنید می توانید برق پشتیبان داشته باشید و به راحتی از دستگاه خود در برابر این آسیب ها محافظت کنید. برق بدون وقفه UPS یک جزء حیاتی در هنگام استفاده از کنسول های بازی است که اغلب نادیده گرفته می شود. چه یک گیمر حرفه ای باشید و چه به طور معمولی با رایانه شخصی خود بازی می کنید در هر حال محافظت از داده ها، دستگاه بازی و سایر تجهیزات جانبی در برابر آسیب های ناشی از قطع یا نوسانات برق با استفاده از یک UPS یک سرمایه گذاری ارزشمند محسوب می شود.

از طرف دیگر یو پی اس با استفاده از باتری های خود کمک می کند تا بتوانید در طول مدت قطع برق به بازی خود تا ساعت ها ادامه دهید.

 
محافظ برق کنسول بازی

انواع نارسایی های برق خطرناک برای کنسول بازی

قطع برق تنها عامل تهدید کننده برای تجهیزات گیمینگ نیست. جهش های ناگهانی ولتاژ (اسپایک)، نوسانات ولتاژی، نویزهای شبکه و سایر رویدادهایی از این قبیل به راحتی پتانسیل آسیب رساندن به دستگاه شما را خواهند داشت.

در ادامه به بررسی دقیق تر این موارد می پردازیم.

 

افزایش لحظه ای (SPIKE) یا دائمی ولتاژ (OVER VOLTAGE)

یک جهش کوتاه اما شدید در مقدار ولتاژ برق شهری به راحتی می تواند به کنسول بازی یا تجهیزات جانبی آن آسیب بزند. همچنین چنانچه این افزایش ولتاژ بطور دائمی و بالاتر از حد نرمال باشد باز هم قادر است به تجهیزات بازی شما آسیب برساند.

شما با استفاده از یک  یو پی اس(UPS) می توانید ولتاژ وروذی به کنسول بازی خود را تنظیم نموده و از آن در برابر اینگونه آسیب ها محافظت نمایید.

تاثیر اضافه ولتاژ در کنسول های بازی

ولتاژ کم (Under Voltage)

کاهش ولتاژ برای مدت طولانی هم از دیگر عواملی است که می تواند به کنسول بازی و سایر لوازم جانبی مربوط به آن آسیب برساند. یو پی اس با افزایش ولتاژ برق شهری و رساندن آن به میزان استاندارد از هرگونه آسیب به تجهیزات پیشگیری می کند.

اثرات کاهش ولتاژ روی کنسول های بازی

قطعی برق (Power Otage)

قطع برق برنامه ریزی نشده در اغلب کشورها معمولا بدلیل آب و هوای نامساعد رخ می دهد و می تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. اما در کشور ما بیشتر قطعی های برق بدلیل کمبود برق و متوازن نبودن برق تولیدی با مصرفی رخ می دهد. یو پی اس به شما امکان می دهد قطعی های برق چند ساعته را براحتی بدون توقف بازی خود پشت سر بگذارید.

بررسی ارزش خرید یو پی اس برای تجهیزات گیمینگ

خرید یو پی اس برای تجهیزات گیمینگ نظیر Play Station 4، Play Station 5، XBOX 360، کامپیوترهای مخصوص گیم و سایر کنسول های بازی قطعا یک سرمایه گذاری ارزشمند خواهد بود. بعنوان نمونه در تصویر زیر ارزش یک دستگاه بازی رایانه شخصی معمولی را مشاهده می کنید.

دستگاه یو پی اس مانند یک بیمه نامه در برابر آسیب های ناشی از نوسانات برق عمل می کند و تنها کسری از کل سرمایه گذاری شما را شامل می شود. با تهیه یک UPS از تجهیزات گیمینگ ارزشمند خود در برابر آسیب های برق محافظت کنید.

خرید یو پی اس برای کنسول بازی
قیمت یو پی اس برای کنسول بازی

اما سوال اینجاست که کدام یک از انواع یو پی اس ها برای تجهیزات شما مناسب تر است؟ در ادامه چند فاکتور مهم برای انتخاب سیستم یو پی اس مناسب تجهیزات گیمینگ را بررسی می کنیم.

1 - یو پی اس با خروجی سینوسی انتخاب کنید

برق شهری در حالت نرمال و شرایط ایده آل یک موج سینوسی صاف را ارائه می دهد که برای همه تجهیزات مناسب است. برخی از یو پی اس ها که به اصطلاح آفلاین گفته می شوند یک موج سینوسی شبیه سازی شده ایجاد می کنند که برای لوازم جانبی، دستگاه های کوچک و مانیتورها به خوبی کار می کند.

اما قطعات الکترونیکی حساس‌تر ممکن است شکاف ایجاد شده توسط یک موج سینوسی شبیه‌سازی شده را شناسایی کرده و به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شوند. یک UPS با خروجی موج سینوسی کامل به گونه ای طراحی شده است که بتواند توان بدون وقفه و خالصی را به شما ارائه دهد تا با خیال راحت کنسول بازی و سایر تجهیزات را به آن متصل کنید.

در نتیجه می توان گفت بهترین نوع یو پی اس برای کنسول های بازی نوع لاین اینتراکتیو (Line Interactive) و یا نوع آنلاین (Online) می تواند باشد. البته باید در نظر گرفت که یو پی اس آنلاین مقداری گران تر از یو پی اس لاین اینتراکتیو است.

یو پی اس با خروجی سینوسی برای کنسول بازی

2 - یو پی اس با توان متناسب انتخاب کنید

برای انتخاب یو پی اس با توان مناسب، لازم است مجموع بار مصرفی کلیه تجهیزات مرتبط با کنسول بازی خود را محاسبه کنید. برای این کار کافیست فهرستی از تمام تجهیزات و لوازم جانبی کنسول بازی خود تهیه کنید و توان مصرفی ماکزیمم آنها را از روی اتیکت مشخصات که در روی هر تجهیز وجود دارد یادداشت کنید و یا از جدول زیر استفاده نمایید. در ادامه بایستی توان های یادداشت شده را با هم جمع کنید و با توجه به آن یو پی اس مناسب را انتخاب کنید.

یو پی اس کنسول بازی2
یو پی اس مناسب گیمینگ

توجه داشته باشید که مجموع وات بار مصرفی شما نباید از 80 درصد ظرفیت یو پی اس تجاوز کند. بنابراین، برای محاسبه حداقل ظرفیت مورد نیاز برای UPS، باید کل بار را در 125٪ ضرب کنید. در این سناریو حداقل توان مناسب برای یو پی اس 1000 وات است.

2 - یو پی اس با ظاهر زیبا و ابعاد مناسب انتخاب کنید

با توجه به اینکه کنسول بازی یا کامپیوتر گیمینگ شما عموما در نشیمن منزل یا اتاق قرار دارد حتما لازم است از ظاهری زیبا و ابعادی نسبتا کوچک برخوردار باشد تا باعث بوجود آمدن حس نامطلوب در بیننده نگردد لذا در انتخاب یو پی اس خود به ابعاد و ظاهر آن دقت کافی داشته باشید.

ضمنا نویز صوتی در برخی یو پی اس ها که کیفیت پایین تری دارند آزاردهنده بوده و مناسب محیطی مانند منزل نیست لذا هنگام خرید یو پی اس حتما از فروشنده در مورد میزان نویز صوتی دستگاه سوال نمایید.