سه روش برای افزایش بازدهی یو پی اس UPS

kalaups
22 مارس, 2024
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
افزایش بازدهی یو پی اس

مقدمه

اگر یک یو پی اس تهیه کرده اید این مقاله به شما کمک می کند تا بهره وری دستگاه یو پی اس خود را به بیشترین مقدار ممکن برسانید. در ادامه سه راه افزایش بازدهی و بهره وری یو پی اس را شرح می دهیم.

قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که حتما گارانتی معتبر را برای دستگاه یو پی اس خود از فروشنده دریافت کنید تا در صورت بروز اشکال در دستگاه امکان دسترسی به پشتیبانی فنی رایگان را داشته باشید.

گارانتی یو پی اس

1 - بهینه سازی محیط نگهداری یو پی اس

محل قرار گیری یو پی اس شما می تواند هر جایی باشد. مثلا می تواند زیر میز، روی پیشخوان، روی دیوار، داخل رک سرور، روی کابینت باتری یا داخل قفسه قرار گیرد، هر جایی باشد تفاوتی نمی کند. تنها کافیست مطمئن شوید که محل مورد نظر خنک و خشک با عبور جریان هوا و کنترل مناسب دما است.

دریچه های تهویه دستگاه نباید مسدود شوند تا بتوانند گردش هوا را برای جلوگیری از گرمای بیش از حد فراهم کنند. یو پی اس خود را در نزدیکی پنجره های باز یا مناطقی که حاوی مقدار زیادی رطوبت و گرد و غبار هستند قرار ندهید.

دستگاه یو پی اس و باتری‌ها باید در محیطی خنک و خشک، به طور ایده‌آل در دمایی بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد، نگهداری شوند. نگهداری باتری های UPS خارج از این محدوده دمایی می تواند منجر به کاهش عمر باتری ها شود.

دمای نگهداری یو پی اس

برای اطمینان از گردش هوای مناسب، سیستم یو پی اس را طوری قرار دهید که دریچه های عبور هوای آن مسدود نشوند. به طور دوره‌ای، دریچه‌ها و در صورت دسترسی آسان، باتری‌ها را از نظر تمیز بودن به صورت چشمی بازبینی کنید و گرد و غبار و آلودگی ها را تمیز کنید.

گردش هوا در یو پی اس

خرابی باتری شایع ترین علت خرابی UPS است. با وصل نگه داشتن ورودی برق شهر سیستم یو پی اس خود، مطمئن شوید که باتری های شما همیشه به طور کامل شارژ می شوند. برای اطمینان از عملکرد بهینه، تست میزان بکاپ دهی یو پی اس را به طور منظم انجام دهید. اگر تا مدتی قصد ندارید از UPS خود استفاده کنید، باید دستگاه را در داخل جعبه آن و در یک محیط خشک و خنک نگهداری کنید. باتری یو پی اس را 24 ساعت قبل از کنار گذاشتن و پس از آن هر سه ماه یکبار شارژ کنید.

 

شارژ باتری یو پی اس

2 - محاسبه حداقل زمان لازم برای خاموش کردن ایمن تجهیزات هنگام قطع برق

آیا تاکنون به این فکر کرده اید که اگر برق قطع شود حداقل چقدر زمان نیاز دارید تا بتوانید دستگاه‌ها و تجهیزات متصل به یو پی اس را بصورت ایمن و بدون از دست رفتن اطلاعات یا هرگونه خسارت دیگری خاموش کنید؟

برای تعیین این حداقل زمان بکاپ کافیست مجموع توان مصرفی این تجهیزات را محاسبه کنید. اکثر دستگاه ها میزان وات مصرفی خود را یا روی محصول یا در دفترچه راهنمای کاربر ذکر می کنند. در ادامه این مقدار “مجموع وات مصرفی تجهیزات” را در رابطه زیر قرار می دهیم:

3 - توجه به صفحه نمایش و آلارم های یو پی اس

تمامی دستگاههای UPS مجهز به هشدارهای دیداری و شنیداری هستند که کاربر را قادر می سازد وضعیت یو پی اس را در هر لحظه ارزیابی کند. UPS شما ممکن است مجهز به چراغ‌های LED، صفحه‌نمایش LCD و یا آلارم‌های صوتی و یا همه این موارد باشد که نشان‌دهنده تغییرات مهم در وضعیت UPS یا باتری پشتیبان آن است. با توجه به این هشدارها کاربر قادر خواهد بود شرایط را برای ادامه کار با تجهیزات مدیریت نماید.

هشدارهای تصویری یو پی اس

چراغ های LED و پنل های LCD وضعیت UPS و باتری ها و نیز  هشدارهایی را در مورد مشکلات احتمالی نشان می دهند.

پنل lcd یو پی اس

هشدارهای صوتی یو پی اس

تمامی یو پی اس ها دارای آلارم‌های صوتی هستند که شما را از شرایط مختلف آن مانند قرار گرفتن در حالت باتری، کاهش شارژ باتری، اضافه بار و … مطلع می‌کنند.

هشدارهای صوتی یو پی اس

4 - بکارگیری نرم افزار مانیتورینگ یو پی اس UPS

یک روش دیگر برای افزایش راندمان و اطمینان از عملکرد صحیح و موثر دستگاه یو پی اس استفاده از نرم افزار مانیتورینگ مخصوص آن است. این کار به کاربر هم به صورت محلی و هم از راه دور امکان نظارت بر عملکرد یو پی اس را خواهد داد. یکی از امکانات این نرم افزارها، برنامه ریزی خاموش شدن و راه اندازی مجدد UPS در روز و زمان مورد نظر توسط کاربر می باشد.

نرم افزار مانیتورینگ UPS یک پنل کاربر پسند برای کنترل و نظارت بر دستگاه UPS به شما ارائه می دهد. قابلیت هایی چون ارسال ایمیل و اس ام اس از وضعیت های مختلف یو پی اس، امکان خاموش و روشن کردن از راه دور، امکان بستن یا باز کردن برنامه های خاص روی سرور و سایر سیستم ها و ذخیره آخرین اطلاعات آنها قبل از اتمام شارژ باتری های یو پی اس، نظارت بر میزان شارژ موجود باتری ها، ولتاژ و آمپراژها و بسیاری امکانات دیگر از ویژگی های این نرم افزار می باشد.

نرم افزار مانیتورینگ یو پی اس

برای اینکه بتوان از نرم افزار مانیتورینگ یو پی اس استفاده کرد باید ابتدا آن را به یک کامپیوتر متصل نمود. اگر بخواهید نظارت بر دستگاه را تنها در محل نصب و در نزدیکی یو پی اس داشته باشید می توانید به راحتی رایانه شخصی خود را به وسیله یک کابل USB یا RS232 به یو پی اس متصل کرده و نرم افزار را روی سیستم خود نصب کنید.

اما اگر می خواهید از راه دور هم امکان نظارت را داشته باشید باید از تجهیزی به نام کارت SNMP یا کارت شبکه یو پی اس استفاده کنید . این ماژول در بعضی از یو پی اس ها بطور پیشفرض وجود دارد و نیازی به تهیه آن نخواهید داشت اما در بیشتر یو پی اس ها لازم است آن را بصورت جداگانه خریداری کنید.

کارتsnmp یو پی اس