محاسبه زمان برقدهی (بکاپ) یو پی اس

kalaups
28 آوریل, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
مقدار بکاپ مورد نیاز برای یو پی اس

اهمیت روشن ماندن تجهیزات

در دنیای امروز افراد برای انجام کارهای روزانه به شدت به  فناوری و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی مدرن وابسته هستند و احتمالاً تا زمانی که برق قطع نشود زیاد به آن توجهی نمی کنند.

رایانه و سرورها، ابزار الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، خط تولید کارخانه ها، تجهیزات مربوط به اینترنت و شبکه، تجهیزات مرتبط با حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای و بسیاری موارد دیگر عناصر ضروری هستند که مردم برای امور روزمره و انجام کارهای خود از آنها استفاده می کنند، بنابراین روشن نگه داشتن این دستگاه ها در هنگام قطع برق بسیار مهم و حیاتی است.

قطع برق باعث می شود کامپیوترها و سرورها به طور غیرمنتظره ای خاموش شوند که ممکن است منجر به از دست رفتن اطلاعات یا آسیب سخت افزاری شود.

همچنین قطع برق در یک کارخانه یا کارگاه می تواند موجب تعطیل شدن خط تولید برای ساعت ها و یا حتی روزها شده و یا ممکن است باعث از بین رفتن مواد اولیه یا آسیب به کارکنان شود.

در یک بیمارستان یا درمانگاه قطع برق حتی می تواند باعث تلفات جانی شهروندان باشد.

همچنین می توان مثال های متعدد دیگری از بروز مشکلاتی از این دست که ممکن است در مشاغل و فعالیت های مختلف بوجود آید مطرح کرد.

برای جلوگیری از این وضعیت، باید مطمئن شوید که یو پی اس شما قادر است زمان کافی برای جلوگیری از بروز این اتفاقات را فراهم کند.

مراحل برآورد بکاپ تایم یو پی اس

مرحله 1

محاسبه مجموع بار مصرفی مورد نیاز

بار مصرفی به مقدار کل توان مصرفی اطلاق می شود که دستگاه های شما استفاده می کنند و مقدار آن بر حسب وات بیان می شود. به طور کلی، هرچه تجهیزات بیشتر یا پر مصرف تری به یک UPS متصل کنید زمان برقدهی UPS در حالت باتری کاهش می یابد. بنابراین دانستن توان مصرفی دستگاه های متصل به یو پی اس ضروری است.

از طرفی توان مصرفی شما نباید از 80 درصد توان واقعی یو پی اس بیشتر باشد ر غیر اینصورت یو پی اس نمی تواند جوابگوی نیاز شما باشد.

محاسبه دقیق توان بار مصرفی با در نظر گرفتن ماکزیمم مصرف هر تجهیز و جمع کردن کل این مقادیر حاصل می شود.

باید در نظر داشت که بارهای مصرفی حتما باید از تجهیزات حساس و حیاتی انتخاب شوند. بدین معنا که در صورت خاموش شدن آنها ادامه فعالیت غیر ممکن گردد. اضافه کردن تجهیزات غیر ضروری به مدار یو پی اس باعث افزایش ظرفیت یو پی اس و باتری ها و بدنبال آن افزایش هزینه ها خواهد شد.

مرحله 2

برآورد زمان بکاپ مورد نیاز

چنانکه می دانیم مشاغل و فعالیت های مختلف به مقدار زمان متفاوتی برای پشتیبان گیری از یو پی اس نیاز دارند.

در عمل برخی از تجهیزات مانند کامپیوترها تنها به چند دقیقه برای خاموش شدن و ذخیره داده نیاز دارند مگر اینکه کاربر ترجیح دهد بکاپ بیشتری دریافت کند.

سایر تجهیزات مانند سیستم های امنیتی، نظارتی و ایمنی ممکن است برای جلوگیری از حوادث در هنگام خاموشی، به زمان پشتیبان طولانی تری نیاز داشته باشند.

برخی مراکز مانند بیمارستان ها و بانک ها نیز بهتر است در تمام مدت قطع برق توسط یو پی اس فعال و روشن باقی بمانند.

می توان نتیجه گرفت که میزان بکاپ مورد نیاز بارهای مصرفی در یک پروژه در واقع حداقل زمان مورد نیاز برای به پایان رساندن کارها و فرآیندهای در حال اجرا می باشد مگر در شرایطی که کارفرما بخواهد هزینه لازم برای افزایش ظرفیت باتری ها را تقبل نماید که در اینصورت زمان بکاپ به انتخاب وی تعیین می شود.

برای محاسبه میزان برقدهی (بکاپ) باتری های یو پی اس می توانید از رابطه زیر استفاده کنید :

ضریب بهره با توجه به عمر باتری و شرایط نگهداری می تواند از 0.8 ( باطری نو با شرایط نگهداری مطلوب ) تا مقادیر کمتر در نظر گرفته شود .

روش دیگر محاسبه میزان بک آپ یو پی اس استفاده از نرم افزارهای اندرویدی است که برای این کار طراحی شده اند و می توانیم در هر جایی بدون نیاز به اینترنت از آنها استفاده کنیم  از جمله نرم افزار  UPS BATTERY BACKUP TIME CALCULATOR که از پلی استور قابل دانلود می باشد .

باید در نظر داشت که در نهایت مقدار بدست آمده از این رابطه یا نرم افزارهای محاسبه بکاپ یو پی اس تقریبی خواهد بود .

 

مرحله 3

پیش بینی افزایش مصرف در آینده

یکی از نکاتی که در هنگام خرید یو پی اس حتما باید در نظر بگیرید پیش بینی افزایش میزان بار مصرفی و اضافه شدن احتمالی تجهیزات در آینده است.

کارشناسان توصیه می کنند یو پی اسی و باتری که انتخاب می کنید حداقل 20 درصد بیشتر از توان مصرفی تان باشد تا در صورت افزایش جزئی توان مصرف کننده ها ناچار به تهیه دوباره آنها نباشید.

راهکار دیگر برای افزایش میزان بکاپ یو پی اس اتصال آن به ژنراتور (در صورت وجود) می باشد.