تفاوت یو پی اس و اینورتر با ژنراتور در چیست ؟

kalaups
27 آوریل, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
تفاوت یو پی اس و اینورتر با ژنراتور

بیشتر افراد در مورد تجهیزاتی از قبیل ژنراتورها، سیستم های یو پی اس یا اینورترها چیزهایی شنیده اند و میدانند که همه این تجهیزات می توانند در صورت قطع برق بعنوان منبع تغذیه پشتیبان عمل کنند اما شاید تفاوت عملکرد آنها را با هم ندانند.

همچنین ممکن است این سوال برای هر کسی پیش بیاید که اگر هر کدام از این تجهیزات می توانند به تنهایی یک تامین کننده انرژی باشند پس چرا در مواردی باید در کنار هم بکار گرفته شوند.

در پاسخ باید گفت بین این سه تفاوت هایی وجود دارد که استفاده از آنها را منحصر به شرایط و محیط های مختلف نموده است و همانطور که گفته شد در بعضی موارد هم در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله سعی کرده ایم برخی از  تفاوت های کلیدی بین ژنراتورها، یو پی اس (UPS) و اینورترها (Inverter) را برشماریم.

مدت زمان برق دهی یو پی اس

مدت زمان برقدهی

هنگامی که برق قطع می شود، یو پی اس ها و اینورترها بدلیل تغذیه از منبع محدود باتری عمدتا مدت زمان کمتری نسبت به ژنراتورها برقدهی دارند و معمولا  در مواردی استفاده می شوند که کاربر بخواهد زمان کافی برای خاموش کردن تجهیزات مهم به شکل متعارف داشته باشد  و یا داده های حیاتی را ذخیره کند و یا اینکه پروژه در حال اجرایی را به پایان برساند.

بنابراین به طور معمول زمان بکاپ در این دستگاهها 1 تا 2 ساعت در نظر گرفته می شود مگر اینکه یو پی اس یا اینورتر به یک بانک باتری بزرگتر متصل شود که در اینصورت میزان بکاپ به دلخواه قابل افزایش خواهد بود.

در مقابل ژنراتورها می توانند با استفاده از سوخت کافی بعنوان یک منبع تغذیه پشتیبان زمان زیادی بکاپ ارائه نمایند که این زمان می تواند در حد چند روز باشد. البته باید در نظر داشت تجهیزات حساس را نمی توان مستقیما به ژنراتور متصل کرد.

مدت زمان سوئیچ

مدت زمان سوئیچ

هنگامی که یک یو پی اس قطعی برق را تشخیص می دهد، می تواند بطور خودکار از انرژی باتری های خود استفاده کرده و برق تجهیزات متصل را تامین کند.

زمان انتقال به حالت باتری تنها چند میلی ثانیه است به همین دلیل یو پی اس در واقع یک منبع تغذیه بدون وقفه است.

هرچند در یو پی اس های دارای تکنولوژی تبدیل دوگانه آنلاین (Double Conversion) این زمان به صفر می رسد. بنابراین عملکرد یو پی اس ها بدون  هیچگونه وقفه ای تضمین شده است. این زمان سوئیچ در اینورترها نیز در حد میلی ثانیه است، بنابراین دستگاه های متصل بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند. اما در ژنراتورها برای راه اندازی و تثبیت عملکرد مدت زمان سوئیچ می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه متغیر باشد. بنابراین، قبل از اینکه ژنراتور بتواند برق مورد تجهیزات را فراهم کند یک گپ زمانی وجود خواهد داشت.

کیفیت برق

 کیفیت انرژی

دستگاه یو پی اس بدلیل نوع ساختار خود و بلوک های مداری متعددی که دارد نسبت به اینورتر انرژی بسیار پاک و ایمن تری را تحویل مصرف کننده می دهد. یک دستگاه یو پی اس آنلاین علاوه بر اینکه در ساختار خود دارای 2 اینورتر پیشرفته و هوشمند می باشد دارای تعدادی فیلتر جهت پوشش نویزها و اختلالات شبکه، ارائه ولتاژ ثابت خروجی در محدوده بزرگی در حدود ±80 ولت، سیستم مانیتورینگ آنلاین، شارژر هوشمند برای افزایش کارایی و طول عمر باتریها، پنل دیجیتالی ارتباط با کاربر، و تعداد زیادی امکانات دیگر می باشد در حالی که اینورتر صرفا قادر است  در هنگام قطع برق ولتاژ DC باتری ها را به 220 ولت AC تبدیل کند. در مورد ژنراتورها هم باید گفت بدلیل ساختار مکانیکی که دارند معمولاً ولتاژ و فرکانس ثابتی ارائه نمی دهند از این رو نمی توان از ژنراتور برای تامین برق تجهیزات حساس به تنهایی استفاده نمود.

آلودگی محیطی

دستگاه یو پی اس و اینورتر تجهیزاتی نسبتاً بدون سر و صدا هستند و آلودگی هوا ایجاد نمی کنند و می توان از آنها در محیط هایی مانند ادارات و بیمارستان ها براحتی استفاده نمود و ضمنا باتری های آن هم قابل بازیافت بوده و به محیط زیست آسیب نمی زند. اما در سوی دیگر، یک ژنراتور بسته به نوع سوختی که  استفاده می‌کند در هنگام کار کردن از خود دود و گازهای سمی و گازهای گلخانه‌ای ایجاد می کند. به طور کلی ژنراتور بایستی در فضای باز و به دور از محیط کار و زندگی افراد مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع تولید انرژی

منبع تامین انرژی در هنگام قطع برق در دستگاه یو پی اس و اینورتر،باتری هایی هستند که در هنگام وصل بودن برق ورودی شارژ شده اند. این در حالی است که ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی به منبع سوخت متکی است. انواع متداول سوخت در ژنراتورها گازوئیل، بنزین، گاز CNG و گاز مایع می تواند باشد.

 

 

 

رایج ترین ترکیب برای تامین برق پشتیبان مطمئن با زمان بکاپ بالا

یو پی اس می تواند در ترکیب با ژنراتور زمان پشتیبانی بیشتری ارائه دهد و از طرف دیگر نقایص ژنراتور در تامین برق مطمئن برای تجهیزات حساس بوسیله یو پی اس برطرف خواهد شد. به عبارت دیگر این دو می توانند مکمل یکدیگر باشند. معمولاً هنگام قطع برق، برای شروع کار ژنراتور مدت زمانی در حدود چند دقیقه طول می کشد که یو پی اس می تواند این گپ زمانی را بوسیله سوئیچ به حالت باتری پر کند و بدین ترتیب تجهیزات متصل به سیستم می توانند بدون خاموشی به کار خود ادامه دهند. در صورت انتخاب یو پی اس نوع آنلاین در این سیستم، یو پی اس می تواند نوسانات ولتاژ و فرکانس تولید شده توسط ژنراتور را که بطور طبیعی وجود دارد تنظیم کرده و برق پایدار و ثابتی را برای دستگاه های حساس فراهم کند. انواع مختلف یو پی اس اصول کار متفاوتی دارند، اگرچه ممکن است با ژنراتورها سازگار باشند، توصیه می شود از یک یو پی اس آنلاین در کنار ژنراتور استفاده کنید. باید در نظر داشت بیشتر یو پی اس ها توانایی قبول نوسانات فرکانس ورودی بیش از 5± هرتز را نداشته و در صورت عبور فرکانس ورودی از این بازه به حالت باتری سوئیچ می کنند. در نتیجه لازم است قبل از استفاده از این سیستم سازگاری فرکانس خروجی ژنراتور با یو پی اس بررسی شود.

 

اتصال یو پی اس به ژنراتور

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.