یو پی اس چیست و چطور کار می کند ؟

kalaups
1 آوریل, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
یو پی اس چیست و چطور کار می کند ؟

یو پی اس چیست و چطور کار می کند ؟

هنگامی که منبع برق ورودی یا به عبارتی برق اصلی که معمولا برق شهری می باشد از کار بیفتد، یک یو پی اس (UPS) یا منبع تغذیه بدون وقفه می تواند برق اضطراری را به تجهیزات مصرف کننده برساند و مانع از کار افتادن آن شود.

بدلیل ساختار یو پی اس و وجود خازن های باس قوی و تغذیه از باتری ها، یو پی اس با ژنراتور آماده به کار متفاوت است زیرا تقریباً بلافاصله پس از قطع برق ورودی وارد مدار می شود.

یک دستگاه یو پی اس عمدتا از دو بخش اصلی کابینت باتری و دستگاه یو پی اس تشکیل می شود.

یو پی اس چیست و چطور کار می کند ؟

همانطور که می دانیم در دنیای امروز بدلیل وابستگی کامل بشر به تجهیزات الکتریکی یک قطعی برق غیرمنتظره می تواند منجر به تصادف، مرگ و میر، وقفه عمده در کسب و کار یا از دست دادن اطلاعات حساس شود.

در نتیجه وجود یک ابزار مطمئن برای جلوگیری از قطع ناخواسته برق، حداقل برای مدت زمانی محدود کاملا ضروری به نظر می رسد .

امروزه این ابزار که به اختصار یو پی اس (UPS) نامیده می شود در سطح وسیعی در دنیا و بخصوص در کشور ما مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

تجهیزاتی چون رایانه های شخصی و اداری، مراکز داده، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات صنعتی در کارخانه ها و کارگاه ها، تجهیزات حساس پزشکی و آزمایشگاهی، تجهیزات امنیتی و حفاظتی، لوازم الکتریکی شهری و حمل و نقل و حتی لوازم خانگی اغلب توسط یک منبع تغذیه بدون وقفه محافظت می شوند.

یو پی اس ها می توانند بر اساس نیاز ظرفیت های متفاوتی داشته باشند که از یک کامپیوتر رومیزی شخصی تا تجهیزات یک کارخانه بزرگ را شامل شود.

یو پی اس چه قابلیت هایی دارد ؟

هنگامی که برق قطع می شود یا به سطح ولتاژ غیرقابل قبولی کاهش می یابد، هدف اصلی یک یو پی اس ارائه برق پشتیبان با استفاده از باتری است تا بدین ترتیب تجهیزات الکتریکی شما بتوانند به درستی به کار خود ادامه دهند.
اما در واقع یو پی اس علاوه بر تامین برق امکانات مهم دیگری هم در اختیار کاربر قرار می دهند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

1 – جلوگیری از خاموش شدن تجهیزات : برای جلوگیری از خسارات و تلفات ناشی از قطع برق، سیستم UPS برق DC باتری را به برق AC تبدیل می کند تا بدون خاموشی به تغذیه بارها ادامه دهد.
این فرآیند بصورت خودکار و بدون دخالت کاربر در زمان قطع شدن برق در دستگاه صورت می گیرد.

2 – تنظیم و تثبیت ولتاژ : ولتاژ کم یا بیش از حد ممکن است عمر ابزار و تجهیزات مورد استفاده را کوتاه کند.
استفاده از یو پی اس می تواند یک منبع تغذیه ولتاژ ثابت به تجهیزات کاربر ارائه دهد و عملکرد مطمئن تجهیزات را تضمین کند و دوام آن ها را افزایش دهد.

3 – حفاظت در برابر نوسانات : تکنولوژی یو پی اس ها بگونه ای است که هرگونه نوسانی را که ممکن است رخ دهد و بر اثربخشی سرویس و عمر تجهیزات تأثیر بگذارد، دفع کنند.

4 – حفاظت در برابر ولتاژ بالا یا پایین : بخش تنظیم کننده ولتاژ یو پی اس ولتاژ شبکه را که دائما در حال نوسان می باشد را در محدوده ایمن نگه می دارد و عملکرد مطلوب تجهیزات را تضمین می کند.
این بخش یو پی اس در محدوده ای وسیع ولتاژ را افزایش یا کاهش می دهد و چنانچه ولتاژ از این حد تعریف شده (حدود 60± ولت) نیز خارج شود یو پی اس را به طور خودکار به حالت باتری سوئیچ می کند تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات همچنان می توانند به طور مداومبه کار خود ادامه دهند.

5 – حفاظت در برابر اعوجاج هارمونیک : اعوجاج هارمونیک کل (THD) مقدار انحراف شکل موج ولتاژ یا جریان از شکل سینوسی ایده آل است که بوسیله مصرف کننده ها در شبکه بوجود می آید.
دستگاه های یو پی اس بگونه ای طراحی می شوند که بتوانند سطح هارمونیک استاندارد را حفظ نموده و انتشار هارمونیک در خروجی خود را محدود کنند و بدین وسیله از تجهیزات در برابر هارمونیک های جریان و ولتاژ حفاظت نمایند.

6 – تثبیت فرکانس : تعداد نوسان یک منبع تغذیه در هر ثانیه فرکانس نامیده می شود. بسته به میزان مصرف کاربر، فرکانس برق معمولاً ناپایدار است.
یو پی اس ها می توانند با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ای که دارند فرکانس پایداری را برای مصرف کننده فراهم کنند که عملکرد عادی تجهیزات را تضمین می کند.

7 – محافظت در برابر جریان های ضربه ای یا هجومی : افزایش یا کاهش لحظه ای جریان مصرفی همواره ممکن است اتفاق بیفتد و بصورت آنی بر اندازه ولتاژ و به طبع آن بر دقت عملکرد تجهیزات تأثیر بگذارد.
با استفاده از UPS می توان از این پدیده جلوگیری نمود و همواره ولتاژی پایدار برای مصرف کننده تامین کرد.

8 – مقاومت در برابر نویز : دستگاه یو پی اس قادر است با استفاده از فیلترهای پیشرفته ای که دارد از تجهیزات و داده ها در برابر نویزهای شبکه محافظت کند، عملکرد دقیق و صحیح دستگاه را تضمین نموده و عمر دستگاه را افزایش دهد.

حال تقریبا می دانیم که “یو پی اس چیست و چطور کار می کند” و می توانیم از مزایای بسیار زیاد آن در انواع کسب و کار بهره مند شویم.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.